Gazdaság,  Hírek

A Thames Water leállítja a vezetői bónuszprogramot

A Thames Water, az Egyesült Királyság egyik legnagyobb vízszolgáltatója bejelentette, hogy felfüggeszti a vezetői bónuszok kifizetésére vonatkozó tervét, amely összegyűlt a cég 3 milliárd fontos mentőhitelének biztosításával. A döntés a Downing Street nyomására született, ahol világossá tették, hogy a cég vezetőinek a saját maguk jutalmazása a kudarcok után egyértelműen elfogadhatatlan. A Thames Water eredetileg a vezetői fizetések 50%-ának megfelelő bónuszt tervezett kifizetni, ami akár 1 millió fontot is jelenthetett a vezetők éves fizetése és a normál bónuszok mellett.

A cég a környezetvédelmi miniszter, Steve Reed szerint megpróbálta kikerülni a közelgő szabályokat, amelyek megtiltják a vízszolgáltatóknak a bónuszok kifizetését. Reed a parlamenti ülésen arról beszélt, hogy a Thames Water „más néven” próbálta elnevezni a bónuszokat, hogy továbbra is kifizethesse azokat. A Downing Street képviselője egyértelművé tette, hogy a kormányzat szerint, miután a Thames Water évek óta rossz irányítást mutatott, nem lenne helyénvaló, ha a cég bónuszokat osztogatna magának. A Thames Water szóvivője egy nyilatkozatban közölte, hogy a vezetőség a megbeszélések után úgy döntött, felfüggeszti a bónuszrendszert, és várni fogja az Ofwat, a vízszolgáltatók szabályozó hatósága útmutatását, amely új szabályokat vezethet be a vízszolgáltatók bónuszainak tilalmára. A cég hangsúlyozta, hogy a döntésük célja, hogy támogassák a vállalat fordulatát és a közvélemény elvárásait.

A Thames Water az utóbbi években súlyos kritikákat kapott a teljesítménye miatt, különösen a szennyvíz kibocsátások és szivárgások sorozata miatt. Körülbelül másfél évvel ezelőtt derült fény a cég pénzügyi válságára, amely miatt a kormány készen állt arra, hogy a Thames Water-t különleges közigazgatás alá helyezze. A cég márciusban 3 milliárd fontos sürgősségi kölcsönt biztosított a csőd elkerülésére, és most azt tervezi, hogy csökkenti hatalmas, 20 milliárd fontos adósságát azáltal, hogy arra kéri a hitelezőket, fogadják el a tartozásuk csökkentését.

A Thames Water körülbelül a brit lakosság negyedét szolgálja ki, főként Londonban és Dél-Angliában, és mintegy 8000 embert foglalkoztat. A cég várhatóan április közepére teljesen kifogy a készpénzből. A cég jövőbeli sorsa függetlenül attól, hogy mi történik, a háztartások vízellátása és a szennyvízkezelési szolgáltatások továbbra is működni fognak a megszokott rendben. Reed örömmel nyugtázta, hogy a Thames Water lemondott a bónuszrendszerről, mondván, hogy az a helytelen döntés volt, amely sérti a saját ügyfeleik igazságérzetét.

A Thames Water korábban azt állította, hogy a „retention payments” nem teljesítményhez kötött bónuszok, amelyek a új szabályok hatálya alá tartoznak, és ezek a kifizetések nem a vásárlóktól származó pénzből kerülnek finanszírozásra. A cég elnöke, Sir Adrian Montague a parlamenti bizottság előtt tett nyilatkozatában tisztázta, hogy lehet, hogy „rosszul fogalmazott”, amikor arról beszélt, hogy a hitelezők „ragaszkodtak” a bónuszokhoz a cég helyreállítása során. Montague hangsúlyozta, hogy a versenypiacon működnek, és megfelelő juttatásokat kell kínálniuk a vezetőknek, különben a fejvadászok keresni kezdik őket.

Anna MacDonald, az Aubrey Capital Management elemzője úgy véli, hogy a Thames Water próbálja elkerülni a további PR katasztrófát, és az érvelés, miszerint a bónuszok szükségesek a vezetők megtartásához, nem meggyőző. A közelmúltban az Ofwat megakadályozta három vízszolgáltató, köztük a Thames Water bónuszainak kifizetését, mely összesen 1,6 millió fontot tett ki. A Thames Water és a hasonló cégek jövője tehát továbbra is kérdéses, de a közvélemény egyre inkább figyelemmel kíséri a fejleményeket.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/c4g3300yyyno

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük