
Tesla akkumulátorgyártó részvényei a hongkongi tőzsdén ugrásszerűen emelkedtek
A világ legnagyobb elektromos jármű (EV) akkumulátorgyártója, a Contemporary Amperex Technology Co Limited (CATL), jelentős növekedést mutatott a Hongkongi tőzsdén történő első kereskedési napján. A cég a legnagyobb tőzsdei bevezetést (IPO) hajtotta végre az idei évben, amely 35,7 milliárd hongkongi dollárt (4,55 milliárd amerikai dollárt) hozott a cégnek. A részvények ára akár 18%-kal is emelkedett a bevezetés napján, ami figyelemre méltó teljesítmény a tőzsde világában, különösen a globális kereskedelmi feszültségekkel terhelt időszakban.
A CATL több mint egyharmadát termeli az összes világszerte értékesített EV akkumulátornak, és olyan nagy autógyártókat lát el, mint a Tesla, a Volkswagen és a Toyota. A cég tőzsdei bevezetése különös figyelmet kapott, mivel a közelmúltban a kínai-amerikai vámháború jelentős hatással volt a globális kereskedelemre, különösen az autóiparra. A januárban kiadott amerikai védelmi minisztériumi lista szerint a CATL kapcsolatban áll a kínai hadsereggel, amit a cég határozottan tagad, állítva, hogy a lista készítésekor hiba történt.
A CATL, amely már a kínai Sencsen tőzsdén is jegyzett cég, jelenleg több mint ezer milliárd jüanra (138,7 milliárd amerikai dollár) értékelik. A cég bevételeinek közel 70%-a a kínai piacon származik, ami azt jelenti, hogy viszonylag kis részesedése az Egyesült Államokban megvédi a céget a Trump-féle kereskedelmi politikák hatásaitól. Neil Beveridge, a Bernstein ázsiai kutatási részlegének vezetője a BBC-nek nyilatkozva elmondta, hogy a vámok közvetlen hatása a céget nem érinti jelentős mértékben.
A CATL 2011-ben alakult a kelet-kínai Ningde városában, és gyors növekedésen ment keresztül a kínai EV ipar fellendülése következtében. Jelenleg több mint 100 000 embert foglalkoztat, és 13 gyártóüzeme található világszerte. A cég jelenleg a második európai gyárát építi Magyarországon, miután 2023 elején egy üzemet nyitott Németországban. Decemberben bejelentették, hogy együttműködést alakítanak ki a Chrysler-tulajdonos Stellantisszal, hogy Spanyolországban egy 4,3 milliárd dolláros EV akkumulátor-gyárat építsenek, amely jövő év végére kezdheti meg működését.
A cég jelentős összegeket fektet új technológiákba, és világszerte hat kutatás-fejlesztési központot üzemeltet. Tim Buckley, az ausztrál Climate Energy Finance független kutatóintézet alapítója elmondta, hogy a CATL-től érkező innovációk elképesztőek, különösen a gyors töltés terén. A közelmúltban a cég bemutatott egy új akkumulátort, amelyet öt perc alatt lehet 520 kilométerre elegendő energia tárolására feltölteni. A CATL a Tesla jelentős beszállítója, lithium vas-foszfát akkumulátorokat szállít a cég sanghaji gyárába.
Ugyanakkor az Egyesült Államok törvényhozói aggodalmukat fejezték ki a kínai cég körüli potenciális nemzetbiztonsági kockázatok miatt. Áprilisban a Képviselőház Kínával foglalkozó bizottságának elnöke levelet írt a JPMorgan és a Bank of America vezérigazgatóinak, kérve őket, hogy vonják vissza magukat a CATL hongkongi tőzsdei bevezetésével kapcsolatos munkálatokból. Washingtonban a kínai cégekkel szembeni szkepticizmus ellenére Buckley úgy véli, hogy az Egyesült Államoknak együtt kellene működnie Pekinggel a megújuló energia fejlesztésében. Hozzátette, hogy a legjobb technológiai szereplőket utasítják el a tiszta technológia terén.
A vámok kulcsfontosságú részét képezik az amerikai elnök politikai elképzeléseinek, de a közgazdászok globális kereskedelmi háborútól tartanak. A Fehér Ház emellett bejelentette, hogy átalakítja a fejlett chipek értékesítésére vonatkozó szabályokat, ami tovább fokozza a kereskedelmi feszültségeket.

