
A milliárdos érdeklődése a Royal Mail iránt: Mi áll a háttérben?
Április végén egy cseh milliárdos, Daniel Kretinsky veszi át a 500 éves Royal Mail irányítását, aki nem csupán egy futballklub társtulajdonosa, hanem egy brit szupermarketben is jelentős befektető. Felmerül a kérdés, hogy miért érdeklik őt ennyire egy olyan szenvedő intézmény, mint a Royal Mail. Kretinsky, aki 49 éves és a Sunday Times Rich List szerint 6 milliárd fontot ér, már régóta a globális elit tagja, és a párizsi, londoni luxusvillákban él. Jogászként kezdte pályafutását, majd a európai energiapiacon vált sikeressé. Egy találkozón, amelyet a Claridge’s elegáns szállodában tartottunk, éppen a reggelijét rendelte, amelyhez saját kínai zöld teáját hozta, ami kissé meglepte a személyzetet.
A Royal Mail, amelyet VIII. Henrik alapított, több mint 500 éve működik és még mindig viseli a királyi címerét. Az angol élet szerves része, és sok ember számára a postás, aki a leveleket és csomagokat hozza az ajtójukhoz, fontos figura. Az utóbbi években azonban a Royal Mail koronája megingott, mivel pénzügyi nehézségekkel küzd, piaci részesedését elveszítette, és a szakszervezetekkel való súlyos konfliktusok révén a saját munkavállalóit is ellenségeskedésbe sodorta. A levélforgalma drámaian csökkent, a 2004-ben még 20 milliárd levélből mára kevesebb mint 7 milliárd érkezik évente. 2024 decemberében a brit Ofcom szabályozó testület 10,5 millió font bírságot szabott ki a Royal Mail-re a szállítási célok megsértése miatt.
Miközben a csomagküldés iránti kereslet növekedett az e-kereskedelem fellendülésével, a Royal Mail részesedése a piacon csökkent, mivel új versenytársak, mint a DPD, DHL, Amazon és Evri, egyre nagyobb részesedést szereztek. A Royal Mail 2012-ben levált a Post Office-ról, majd 2013-ban privatizálták 3,3 milliárd font értékben. Az árfolyama az első kereskedési napon 38%-kal emelkedett, ami kritikákhoz vezetett, hogy olcsón adták el. A járvány időszakában, 2021 májusában a cég értéke meghaladta a 6 milliárd fontot, de Kretinsky felvásárlási szándéka idején már csak 2 milliárd font körüli értéken állt.
A Royal Mail-nak nemcsak a piaci versenytársakkal, hanem a jogi és szabályozási kötelezettségekkel is meg kell küzdenie. A törvény szerint a Royal Mail-nak kötelessége heti hat nap levél- és öt nap csomagküldést végeznie minden brit címre, így nem választhatja meg, hogy milyen üzletágakat folytasson. Kretinsky tervei között szerepel, hogy egy európai logisztikai konglomerátumot épít, amelynek alapját a Royal Mail anyavállalata, az International Distribution Services (IDS) képezi. Az IDS birtokában van a GLS, egy európai csomagszolgáltató, amely 1999 óta működik, és amely tavaly 320 millió font profitot termelt, míg a Royal Mail 348 millió font veszteséget könyvelt el.
Kretinsky a szakszervezetek és a kormány engedélyével folytathatja a felvásárlást, amelyhez „jogi kötelezettségeket” vállalt. A tervek között szerepel, hogy a Royal Mail-nak nagyobb beruházásokra van szüksége, hogy versenyképesebbé váljon. Ezen kívül Kretinsky azt ígérte, hogy tiszteletben tartja a Royal Mail hagyományait, beleértve a márkanevet és az Egyesült Királyságban való adózást az elkövetkező öt évben. A szakszervezetek is bizakodnak, hogy a Royal Mail jövője kedvezőbb lesz a Kretinsky irányítása alatt, mint az utóbbi évtizedben.
A tervek között szerepel a csomagautomata-hálózat bővítése, amely kényelmet biztosít a vásárlók számára, hiszen lehetőséget ad arra, hogy ne kelljen otthon várniuk a szállítmányra. Kretinsky elképzelései között szerepel a csomagok küldésének digitalizálása és a hatékonyság növelése. A Royal Mail a jövőben új típusú postafiókokat is tesztel, amelyek napenergiával működnek, és amelyek lehetővé teszik a kis csomagok könnyű leadását.
Ezek a változások mind a kényelmet, mind a hatékonyságot szolgálják, és ha sikerül a csomagküldés terén növelni a piaci részesedést, akkor a Royal Mail jövője kedvezőbb lehet. Kretinsky úgy véli, hogy a jövő növekedése a házon kívüli (OOH) szállításban rejlik, és a szakszervezetek is remélik, hogy a Royal Mail olyan szintre fejlődhet, mint a versenytársai. Az előttük álló kihívások ellenére Kretinsky magabiztos abban, hogy a Royal Mail irányítása alatt képes lesz egy sikeres és növekvő vállalkozást létrehozni, és ennek révén jelentős hatással lehet a brit logisztikai piacra.

