
Októberben államosítják a Greater Angliát
A Greater Anglia vasúti szolgáltató, amely az Egyesült Királyság keleti régiójában és Londonban üzemeltet vonatokat, bejelentette, hogy a cég 2023 október 12-én állami tulajdonba kerül. A vállalat vezetősége egyértelművé tette, hogy a szolgáltatások, menetrendek és állomási létesítmények a nemzeti tulajdonba vétel során nem fognak változni, és az alkalmazottak szerepei is zökkenőmentesen átkerülnek az új struktúrába. Martin Beable, a cég ügyvezető igazgatója hangsúlyozta, hogy a Greater Anglia továbbra is a szolgáltatások színvonalának megőrzésére összpontosít, míg a Közlekedési Minisztérium (Department for Transport, DfT) a folyamat zökkenőmentességére törekszik.
A Greater Anglia vonatai Észak-Angliában, többek között Essexben, Suffolkban, Norfolkban, Cambridgeshire-ben és Hertfordshire-ben közlekednek, beleértve a Stansted Express repülőtéri szolgáltatást is. A nemzeti tulajdonba vételről szóló bejelentést már tavaly decemberben megtették, és a tervek szerint a cég 2025-re kerül teljes mértékben állami irányítás alá. A brit kormány reményei szerint a szolgáltatások állami kézbe vétele évente akár 150 millió fontos megtakarítást is eredményezhet, emellett célja a késések és lemondások csökkentése is.
A Közlekedési Minisztérium szóvivője kijelentette, hogy a szolgáltatások állami tulajdonba vétele lehetővé teszi a vasúti pálya és a vonatok összehangolását, ami a hosszú távú adófizetők számára a legjobb értéket fogja nyújtani. Hozzátette, hogy szorosan együttműködnek a szolgáltatókkal annak érdekében, hogy az utasok számára a lehető legzökkenőmentesebb átmenetet biztosítsák.
A kormány megerősítette, hogy a South Western Railway is nemzeti tulajdonba kerül, míg a c2c júliusban követi őket. A Munkáspárt novemberben elfogadta az Utasvasúti Szolgáltatások (Állami Tulajdon) Törvényét, amely lehetővé teszi számukra, hogy gyakorolják az új hatásköröket. A kormány tervei között szerepel egy új, független testület, a Great British Railways (GBR) létrehozása, amely átveszi a magáncégek által birtokolt szolgáltatási szerződéseket, ahogy azok a következő években lejárnak.
Pam Cox, Colchester Munkáspárti képviselője büszkén nyilatkozott arról, hogy részt vett a törvény megszavazásában, és úgy vélte, hogy ez a megközelítés „jobb és megbízhatóbb” vonatszolgáltatásokat fog eredményezni. Ezzel szemben Will Russell, a Brentwood Borough Council konzervatív csoportjának vezetője figyelmeztetett arra, hogy a nemzeti irányítás gátolhatja a versenyt. Szerinte az állami tulajdonlás pénzügyi terheket róhat az adófizetőkre, mivel a gyengén teljesítő szolgáltatások támogatásához szükséges forrásokat az alapvető közszolgáltatásokból vonhatják el.
A vasúti közlekedés nemcsak a közlekedési problémák megoldására, hanem a gazdaság élénkítésére is lehetőséget ad. Az állami tulajdonba vétel révén a kormány célja, hogy a vasúti szolgáltatások fejlesztése által növelje a közlekedési infrastruktúra hatékonyságát, és ezáltal javítsa az utasok élményét. Az új irányítási modell célja, hogy az utasok számára megbízható és költséghatékony szolgáltatást nyújtson, miközben a környezetvédelmi szempontokat is figyelembe veszik.
A Greater Anglia és a hozzá hasonló szolgáltatók állami kézbe vétele tehát nemcsak a közlekedési kérdésekre ad választ, hanem hosszú távon a brit vasúti rendszer megújításának első lépése is. A következő hónapokban és években figyelemmel kísérhetjük, hogy a kormány hogyan valósítja meg ezeket a terveket, és milyen hatással lesz ez a vasúti közlekedés jövőjére az Egyesült Királyságban.

