Gazdaság,  Hírek

M&S leállítja az online rendeléseket és visszatérítéseket indít a kibertámadás után

A Marks & Spencer (M&S) áruházlánc bejelentette, hogy leállította online rendeléseit, mivel a vállalat egy kibertámadás következményeivel küzd. A problémák már múlt hétvégén elkezdődtek, amikor a vásárlók egyre több panaszt tettek a weboldalon és az applikáción keresztül történő rendelésekkel kapcsolatban. A cég kedden megerősítette, hogy kibertámadás érte, ami miatt teljesen felfüggesztették az online megrendeléseket, beleértve az élelmiszer- és ruházati termékek házhoz szállítását is. Az M&S közölte, hogy a pénteken leadott rendelések árát visszatérítik a vásárlóknak. A bejelentést követően a cég részvényei 5%-ot estek, majd ezt követően némileg helyreálltak.

Szombat reggel továbbra is szüneteltek az online rendelések. Az M&S egy közleményben elnézést kért a vásárlóktól a kellemetlenségekért, hangsúlyozva, hogy tapasztalt csapatuk, a vezető kibervédelmi szakértők támogatásával, keményen dolgozik a weboldal és az applikáció újraindításán. A cég köszönetet mondott vásárlóinak, munkatársainak és partnereinek a megértésért és támogatásért, miközben a boltok továbbra is nyitva tartottak, és az online rendelésekkel kapcsolatos problémák nem érintették az üzletek működését.

Az M&S előzetesen már foglalkozott olyan problémákkal is, amelyek a készpénz nélküli fizetések, a Click & Collect szolgáltatás és az ajándékkártyával történő vásárlás során merültek fel. Miután felfüggesztették az online rendeléseket, a cég reagált a közösségi médiában érkező bejegyzésekre, tájékoztatva a vásárlókat, hogy ezek a problémák továbbra is fennállnak. Az üzlet jelezte, hogy az ajándékkártyák, az elektronikus ajándékkártyák és a hitelesítési nyugták jelenleg nem használhatóak fizetési módként sem az üzletekben, sem online. Azonban azt is közölték, hogy ha valaki korábban kapott értesítést arról, hogy egy áru készen áll a személyes átvételre, akkor az üzletben átveheti azt.

Bár sok vásárló dühét fejezte ki az M&S kommunikációja miatt, mások a boltban dolgozó alkalmazottakat dicsérték, és azt kérték, hogy ne a munkatársakon töltsék le a frusztrációjukat. Azonban sokan továbbra is kérdéseket tettek fel arra vonatkozóan, hogy a már meglévő vásárlások, rendelések és visszatérítések hogyan érintettek a kibertámadás következményeivel kapcsolatban. Az online élelmiszerszállító, az Ocado, amely az M&S ételeit forgalmazza, nem érintett a problémákban, mivel teljesen különálló rendszeren működik.

Az Információs Biztos Irodájának képviselője a BBC-nek elmondta, hogy az M&S „értékeli az információkat, amelyeket szolgáltattak”, miután a cég értesítette őket az eseményről. Az M&S kedden korábban bejelentette, hogy értesítette a Nemzeti Kibervédelmi Központot (NCSC) az incidensről, és a Nemzeti Bűnügyi Ügynökség is közölte a BBC-vel, hogy az NCSC-vel együttműködve támogatják a céget.

A pénteki befektetői tájékoztatóban az M&S közölte, hogy a brit online rendelések felfüggesztésének döntése a „proaktív kezelés” része. A cég hangsúlyozta, hogy a csapatuk, a vezető szakértők támogatásával, rendkívül keményen dolgozik az online működés helyreállításán, hogy továbbra is jól szolgálják ki a vásárlóikat. A kibertámadás következményei kapcsán szakértők spekulálnak arról is, hogy mi állhat a háttérben. Nathaniel Jones, a Darktrace kibervédelmi cég biztonsági és mesterséges intelligencia stratégiáért felelős alelnöke elmondta, hogy az M&S online értékesítéseinek leállítása azt mutatja, milyen gyorsan hatnak a kibertámadások a bevételekre, és hogy ezek az incidensek milyen gyorsan képesek megbénítani a kiskereskedelmi működést, mind digitális, mind fizikai csatornákon.

William Wright, a Closed Door Security kibervédelmi cég munkatársa úgy véli, hogy a támadás „jelentős hatással” lehet a vállalatra. Az adatok szerint a bolt értékesítésének csaknem negyed része online történik, így függetlenül attól, hogy mennyi ideig tart a leállás, az M&S pénzügyi helyzetét biztosan befolyásolja. Az M&S a legújabb nagy márka, amely jelentős zűrzavarral szembesült online szolgáltatásainak terén az utóbbi hónapokban. A Morrisons tavaly karácsonykor hatalmas problémákkal küzdött, amikor a rendeléseket törölték és a kedvezményeket nem alkalmazták. Az idei év első két hónapjában pedig két jelentős banki leállás is történt, amely sokak bérfizetési idejére esett. A Barclays januárban súlyos informatikai problémák miatt szenvedett, míg februárban több bank, köztük a Lloyds is leállásokkal küzdött, ami miatt a vállalkozások nem tudták kifizetni a dolgozóikat. Az NCSC arra figyelmezteti a vállalatokat, hogy ellenőrizzék az IT ügyfélszolgálat jelszó-visszaállítási folyamatait, mivel a hackerek a kiskereskedőket célozzák meg. Az M&S ügyvezetője azt mondta, hogy „nagyon sajnálja” a zűrzavart, amely miatt le kellett állítaniuk online működésüket. A cég nem közölte, hogy ki hajtotta végre a támadást, vagy mikor állnak helyre rendszereik, ami arra utal, hogy a helyzet komoly. A BBC értesülései szerint az élelmiszerellátás a hét végére várhatóan normalizálódik.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/cdxnkg7rln2o

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük