
Vonatvezetői életkorhatár 18 évre csökkentve
A brit vasúti szolgáltatások területén nagy változásokat hoz a legújabb kormányzati döntés, amely lehetővé teszi, hogy a 18 éves fiatalok is vonatot vezethessenek. Eddig a minimális korhatár 20 év volt, ám a kormány a sofőrhiány kezelésére tett lépésként döntött a korhatár csökkentéséről. A brit vasúti szolgáltatások gyakran szenvednek a sofőrök hiánya miatt, és a helyzet a jövőben várhatóan romlani fog, mivel a vállalatok nehezen tudják pótolni a nyugdíjba vonuló sofőröket új munkavállalókkal. Heidi Alexander közlekedési miniszter a változást „merész lépésnek” nevezte, amely célja a vonatszolgáltatások javítása és ezer új munkahely megnyitása.
A szakszervezet, az Aslef, üdvözölte a döntést, mondván, hogy ez új lehetőségeket teremt a középiskolát vagy főiskolát végző fiatalok számára. Az egyik fiatal vonatvezető, Charlie Eric Potts, aki 22 éves és Nottinghamshire-ből származik, a BBC-nek elmondta, hogy már 18 éves korában szeretett volna jelentkezni a pozícióra, de várnia kellett. Az édesapja szintén vonatvezető, és mindig mesélt neki az iparágról, valamint arról, mennyire élvezi a munkáját. Charlie úgy fogalmazott: „Ha 18 évesen jelentkezhettem volna, azonnal iskolából kezdhettem volna. Nagyszerű lett volna korábban belekezdeni, mert tudtam, mit akarok csinálni.” Hangsúlyozta, hogy a minimális korhatár csökkentése lehetőséget ad a fiataloknak, akik egyértelműen alkalmasak a feladatra, hogy belépjenek az iparágba, és ezáltal fiatalabb és sokszínűbb munkaerőt eredményez.
A Vasúti Biztonsági és Szabványügyi Tanács kutatása szerint 18 évesek képesek biztonságosan vezetni a vonatokat. Az Egyesült Királyságban több vonatvállalat is a „pihenőnapos munkavégzésre” támaszkodik, amikor a sofőrök önként vállalnak extra műszakokat a menetrend szerinti szolgáltatások lebonyolítására. Azonban, ha nem elégséges a jelentkezők száma, vagy a sofőrök betegség miatt nem tudnak dolgozni, az zavarokat okozhat az utasok utazásaiban. A Közlekedési Minisztérium adatai szerint a lemondások 87%-a, amelyek a szolgáltatás előtt éjszaka történnek, sofőrhiányra vezethetők vissza.
A brit vonatvezetők átlagos életkora 48 év, és a becslések szerint 2029-ig a sofőrök 30%-a nyugdíjba vonul. Ezen kívül a női sofőrök aránya alig haladja meg a 9%-ot, míg az etnikai kisebbségekhez tartozók aránya 12% alatt van. Elizabeth Kirby, egy 34 éves vonatvezető Lincolnshire-ből, a BBC-nek nyilatkozva elmondta, hogy a szabályváltozás „csodálatos lehetőséget jelent a fiatalok számára”. Hozzátette, hogy a döntés szélesíti a jelöltek körét, és rengeteg lehetőséget biztosít a fiatalok számára a vasúti iparban, így támogatva a fiatalabb és női sofőröket, és növelve a sokszínűséget.
A vonatvezetők béréről és munkakörülményeiről folytatott sztrájkok 2022 júliusától 2024 szeptemberéig széleskörű vasúti zűrzavart okoztak, míg végül megállapodás született a szakszervezet tagjaival. A kormány és az Aslef nem kívánta megerősíteni, hogy a vonatvezetők átlagos bére mennyivel emelkedik a tervezett béremelésekkel. 2023-ban az átlagos bér 60 055 font volt, és a BBC becslése szerint a béremelések alapján 2024/25-re ez körülbelül 69 000 fontra emelkedhet. A Közlekedési Minisztérium tájékoztatása szerint a bérek a különböző vonatvállalatoknál eltérhetnek, de az átlagos kezdőbér teljesen képzett sofőrök számára körülbelül 30 000 font évente, és fokozatosan emelkedik a tapasztalat növekedésével.
A Közlekedési Minisztérium úgy véli, hogy az új munkalehetőségek és szakmai gyakorlatok 18 évesek számára már decemberben elérhetők lehetnek. Tavaly a korhatár csökkentéséről tartott konzultáció, amelyet a korábbi konzervatív kormány indított, „tömeges támogatást” kapott az iparán belül. Alexander hangsúlyozta, hogy a munkahelyteremtés és a fiatalok bevonása kulcsfontosságú a gazdaság fellendítése szempontjából. Mick Whelan, az Aslef szakszervezet főtitkára kiemelte, hogy az ipar jelenleg elmulasztja a fiatalokat, akik vonatvezetők szeretnének lenni, mivel nem várják meg, hogy 20 évesek legyenek a karrierjük kezdetéhez. A kormány emellett megjegyezte, hogy Franciaországban, Németországban, Hollandiában és Svájcban már csökkentették a vonatvezetők minimális korhatárát, míg Londonban 2007 óta lehetőséget biztosítanak a metró vonatvezetői pozíciókra való jelentkezésre a 18 éves fiatalok számára.

